klicka_hem

klicka_om

klicka_projekt

klicka_kontakt
home
Radis_kontakt

Mitt namn är Per Jonebrink.

Jag är formgivare och producent av webbsidor och trycksaker och bedriver min verksamhet i företaget Rådis AB.

Mina kompetenser beskrivs delvis och kortfattat av denna webbsite. Allt du ser här – grafiska delar, illustrationer, fotografier, texter samt själva datakodningen har tagits fram av mig.

Fokus är att innehåll och utforming ska präglas av pedagogik och tydlighet. Layout och utseende ska vara snyggt och intresseväckande men också vara ett stöd för innehållet och berättelsen i webben eller trycksaken.

Jag startade Rådis AB i mitten av 90-talet och arbetade innan dess inom marknads- och informationsområdet. Jag samarbetar med en handfull andra företag och skickliga konsulter som har kompletterarande kompetenser.

Ett uppdrag kan se mycket olika ut för att jag ska trivas. Det kan vara att ta fram en webb eller trycksak från början till slut, men även att leverera en del av den eller att göra en slutjustering av det som ska publiceras. Det kan till exempel vara att ljusa upp eller retuschera ett fotografi som ska ingå i en produkt, bygga upp ekonomisidorna i en årsredovisning eller att göra omslaget till en broschyr.

Jag åtar mig även att vara konsult i löpande webbadministration och att utbilda i de applikationer som används inom design och grafisk produktion, till exempel inDesign och Photoshop.

Här är några viktiga hållpunkter jag har med mig in i uppdrag jag åtar mig.

Allt fler använder läsplattor och smarta mobiler när de surfar på Internet. Webbsidor måste därmed utformas så att de atuomatiskt anpassar sig till olika bildskärmsstorlekar. En term för att beskriva detta är"responsive webb".

Det är viktigt att en webb grafiskt och tekniskt byggs upp så att det minimerar problem för de som besöker den.

Tills nyligen fanns det endast några få olika storlekar på mobiler och läsplattor. Detta håller dock snabbt på att förändras. Det finns nu allt fler storlekar på bildskärmar och dessutom med olika upplösning. Man bör därför regelbundet kontrollera hur en webb ser ut och fungerar på olika plattformar samt i de vanligaste webbläsarna.

”En bild säger mer än tusen ord.” Det klassiska citatet stämmer ofta – men inte alltid.

En bild kan även förstöra tusen ord. Använder man en ologisk grafik eller fel bild till en text kan innehållet bli otydligt eller förvrängt. Detsamma gäller om man tar i för mycket och överöser en broschyr eller webb med grafik och färger. I värsta fall kan felaktig användning av bilder och färger skapa ”badwill”.

Hur man kombinerar färger har en stor påverkan på läsbarhet och även hur man uppfattar innehållet. Fel färg på en textplatta kan göra texten svår att läsa.

Att skapa kontrast mellan det som är väsentligt och det som är mindre viktigt gäller även för illustrationer och fotografier, särskilt när det gäller webben.

Generellt sett är den som besöker en webbsida mycket otålig och lämnar sidan om det finns ett ”motstånd”, till exempel rörig och ologisk struktur eller dålig läsbarhet.

Om ”berättelsen” är dålig blir allt ointressant – ingen vill lyssna eller läsa.

Hur man formulerar det man vill framföra är avgörande. Att använda ett korrekt språk och en pedagogik som gör det lätt för mottagaren att förstå och uppfatta vad det rör sig om, avgör om den webb eller trycksak man tagit fram har någon relevans.

I värsta fall kan den ekonomiska investering man gjort vid produktionen vara helt bortkastad.

En kompetent copywriter måste ha en gedigen kunskap när att använda korrekt språk, både när det gäller val av ord som syntax. Väljer man till exempel ett ord som ”vart” där det borde vara ”var”, påverkar detta helhetsintrycket en läsare får av trycksaken, webben och även av avsändaren.